Friday 1 June 2012

apa makna hidup susah bagi kite??

Views
                                  world is so cruel..like i want to sleep forever


assalamualaikum dear lovely readers..

dalam hidup nie..tak semua yang kita harapkan,tak semua yang kita inginkan akan menjadi milik kita..dunia ini kadang tak adil langsung!!!kesusahan dalam kehidupan dah jadi lumrah..asam garam kehidupan..nana take satu contoh..my grandfather seorang guru mengaji yang sangatlah tegas..dulu..waktu nana kecik-2..punyalah malas nak pergi mengaji..dan selalu jadi orang terakhir..time tuh nana rase..mak aii susahnya..nak mengaji..yelar..baru setahun jagung..dah kena mengaji dalam otak nie zero..you know..

memang susah sangat nak belajar..dalam banyak-2 cucu atok memang nana laa yang lembab..huh..pernah atok marah..pasal baru semalam belajar..dah lupe..atok marah dengan muka yang tahap kritikal serius..dan tanpa satu minit..nana mengajuk..nyorok belakang rumah atok..nana pikir sepupu nana yang laen dah mula mengaji al-quran..nana pulak stilll bace muqaddam..nana nangis teresak-2 you know..mula lah time tuh pikir..kenapa aku lembab sangat..kenapa ku lupa??conclusion nyer..aku tak sungguh-2..aku banyak khayal..so..esoknya..nana datang lagi rumah atok..and alhamdullilah..atok senyum tak marah-2..and now..nana dah khatam al-quran..

look..itu semua kesusahan nana..dimasa-2 lampau..kadang-2 keadaan susah yang kita lalui tuh adalah semangat yang kukuh untuk kite..ples laa jangan lihat kesusahan yang datang tuh sebagai kelemahan..tak de ape yang mustahil dalam hidup nie..hidup susah menjadikan kita lebih bersyukur dengan nikmat Allah..kalau kita harus melalui hari-2 susah yang sungguh kadang-2 menyakitkan..tak bermakna Allah tak sayang kite..anggap itu ujian.. and remember this

kebahagian tersedia bagi mereka yang menangis,mereka yang disakiti hatinya,mereka yang mencari dan mereka yang mencuba..

so..everything happen in our life is the lesson..apa yang kita buat sekarang..akan dapat ganjarannya..jangan risau dear...hidup susah langsung tak menjadikan malang..tapi menjadikan kite manusia yang lebih tahu bersyukur..tiada beza antara hidup senang dan hidup susah..sekaya-kaya raja pon bila sakit pergi hospital jugak..cari bantuan..bila dia lapar,dia makan..dan bila kite lapar..kite makan..jadi tiada beza..kite adalah same..money cant buy everything..

korang kena ingat..hidup nie sementara..rugi sangat kalau hidup nie kite sentiase give up,down and menangis .. rugi you know?? I repeat rugi giler-2 .. hidup Cuma sekali..so,kuatkan semangat dear..jika anda ditakdirkan hidup dalam keadaan miskin harta..heyy!ples dont get sad..ade hikmah disebaliknya..jangan pernah rasa diri terlalu hina berbanding mereka yang kaya harta..you dont deserve to mourn it..so on and so forth..benar sekali,apa yang kita lalui dan rasai..sometimes bukan kehendak kita..bukan apa yang kita impikan..kadang-2 kita rasa dunia tak adil..kita rase..why??why?? why dia ade semua tuh?tapi aku takde?why??aku nak kaya macam dia??

tapi....

ingat satu benda.. TAKDIR .. cakap kat nana,sape dalam dunia nie mampu lawan takdir..sape mampu menentang takdir??? No one dear!! No one!! Yess,tak kan ade yang mampu lawan takdir tapi Allah bagi kita akal dan fikiran..kita tak mampu lawan takdir tapi kta mampu ubah takdir..bagi sesape yang ditakdirkan hidup susah..ssyyhhh!! dont cry..dont sad..because your tears very precious dear..listen to me..move on and get over..you can change your life.. remember this word ..

cry a river..build a bridge..and get over it!!

i challenge you dear!! Sungguh benar..tiada seorang pon manusia yang nak tengok hidup dia dalam kesusahan..no one..begitu jugak dengan cita-cita takde sorang mintak nak jadi perompak..tapi Allah kirimkan kita akal..dont be stupid..disebalik kesusahan yang kita alami ada hikmah..ade sesuatu yang kadang-2 kita tak sedar datang pada kita..jadi,ingat..hidup susah bukan bermakna kita malang..bukan bermakna kita perlu merasa hina..tapi bangkit..bangkit dari kesusahan dan kelemahan kita..

Allah tak bagi apa yang kita harap dan impikan..tetapi Allah bagi kita lebih baek dari apa yang kita mahukan..

believe thats word..korang kena percaya pada takdir..tak semestinya,orang-orang yang menikmati kesenangan sedang berbahagia sekarang but sometimes mereka pon merasa sesuatu yang kurang,rase macam tak puas dengan kesenangan yang mereka dapat..jadi,apa beza hidup susah dan senang??

Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya..

tepat dan tepat..nak jadikan hidup kita happy tak semestinya kena dapat husband yang hensem giler,pastu ,pakai kereta mahal-2..orang naek basikal pon lebih heaven hidupnya dari kita..korang cuba selami bait diatas..yess,orang susah..selalu tidak dapat memiliki hal-hal yang sangat dia impikan tetapi dia selalu berusaha menjadikan setiap hal yang hadir dalam hidup dia menjadi sempurna..even kadang-2 dia terpaksa menanggis dulu baru bangkit..

jadi,how about you dear..trust your self..move on.. you must be strong.. if you can be strong for yourself,at least be strong for others.. so.. i wish you happy darling..


notatangan: dunia tidak sekejam apa yang kita bayangkan .. :’)



Terima Kaseh Sudi Layan Entry Nana.Suke?Like Jep

0 sudah selongkar rahsia Nana:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



SEGALA YANG TERCETAK DIATAS ADALAH HAK MILIK NANA FARINA@COPYRIGHT