Sunday, 27 November 2011

Maka begitulah hidup..

Views
teruskanlah hidup meski didepan sana banyak halangan yang menanti kerana
walau pahit mana pon ia..percayalah didepan sana pasti ada kegembiraan yang menanti..

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

sepanjang aku hidup..aku tidak pernah merasa sesulit ini perjalanan hidup aku..aku tidak pernah belajar untuk berdikari..independent dalam sesuatu perkara iaitu tidak bergantung kepada sesiapa dalam hidup sehinggalah kehari ini..dan aku mula sedar bahawa pentingnya berdikari dalam hidup..bila orang sekeliling aku pergi dan berpaling dari aku..aku mula rasa keseorangan dan patah semangat..

sepanjang hidup aku ini..aku senantiasa mencuba untuk membuat tiada seorang pon yang membenci,menghakimi atau mengkritik aku..aku tidak pernah terlupa untuk memikirkan hal orang lain..tapi apa yang aku dapat dari orang tak sama dengan apa yang aku buat kat orang kan..betapa aku sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaek dihadapan mereka..dan pada akhirnya aku sedar,aku tidak sempurna untuk kelihatan sedemikian rupa..pantas saja,ada segelintir manusia yang busuk hati itu terlalu bersikap menghakimi pada aku..

pada ketika dulu..aku kehilangan sebentar kawan baek yang paling aku sayangi..yang aku percaya setiap jenakanya pasti membuat aku tidak kering gusi..aku percaya pada persahabatan ini..oleh itu,aku bersedia memaafkanya..aku benci pada perosak dan pemusnah itu..aku sedar,aku kelihatan bodoh sekali apabila membenci orang..dan aku tiada hak untuk membenci..tapi kelemahan aku hanyalah kerana aku seorang manusia yang kurang sifat sabar..sehinggalah detik itu..Tuhan memberi peluang kepada kami untuk bersama dan aku bersyukur..begitulah hidup kan..

Dan pada hari ini,aku tidak tahu apa masalah seorang hamba Allah nie..yang cukop membenci diri aku..yang mengeluarkan bahasa yang cukop kesat pada aku..seperti mana yang kamu tahu..aku tak kan mampu puaskan hati semua orangkan?? Sedaya mana pon aku lakukan..aku tak kan mampu buat semua orang suke cara aku kan..tapi,kenapa ya..kita selalu ketawa atas penderitaan orang laen..maka begitulah hidup,tak semua yang kita nak itu dapat..tak semua yang kita buat akan membuat orang suka pada kita..

kekadang aku sendiri tak tahu..mana salah aku hingga DIA sanggop mengeluarkan perkataan sedemikian rupa pada aku..membuat cerita tentang aku..ketawakan atas penderitaan aku..oh manusia kenapa kamu terlalu busuk hati..iya..aku admit..aku pon sangat marah pada kamu..tapi semarah marah aku,aku tidak pernah melemparkan perkataan itu pada kau,,kerana apa?kerana aku tak bersungguh membenci kau..aku hanya mengikut rentak hati untuk membiarkan ia membenci kau..pada hakikatnya,aku cukop berusaha untuk melawan agar tidak membenci kau..jadi apa masalahnya hingga kau sanggup berbuat demikian ..ha perempuan??

aku sedih,aku down,aku hampa dan aku kecewa dengan apa yang kamu lakukan..kerna aku manusia yang sama sifatnya seperti kau..jika saja,aku dapat lenyapkan manusia dibumi ini..pasti kau orang pertama..tapi kerana aku fikir susah itu semangat..jadi aku berusaha bangkit..semalam aku nanges..hari ini aku dah boleh ketawa sambil berlari-lari..ya..aku lemah..tapi aku tidak lemah untuk selama-lamanya..begitulah hidup.

aku tidak bermaksud untuk melukakan hati sesiapa..walhal aku berhak berbuat begitu jika orang itu turut melukakan hati aku..tapi aku Cuma manusia biasa yang kadang-kadang aku membuat orang laen kecil hati dengan aku..jadi salahkah,jika kamu turut fikirkan perasaan aku..

pandanglah segala sesuatu itu daripada kacamata orang lain..apabila hal itu menyakiti hatimu..ia mungkin menyakiti hati orang lain pula..

itu yang aku nak cuba sampaikan dalam entry nie..aku nak korang tahu betapa pentingnya menjaga perasaan orang len..cuba tempatkan diri kita diposisi yang lemah tu..

dan apabila Hamba Allah tuh memaki hamun aku..terfikirkah dia..jika dia berada ditempat aku..merontakah dia?menangeskah?down kah dia??jika dia merasa begitu..maka begitu jugalah dengan aku..

seperti mana kamu tidak suka orang menyakiti hatimu..begitu jualah dengan aku..fahamilah perkataan aku itu..aku tidak akan kelihatan sempurna,aku tidak berdaya untuk menjadi segagah manusia yang apabila dihina tetap tersenyum..segagah-gagah manusia dia akan kelihatan lemah apabila dicaci bukan? Manusia itu rapuh..begitu juga dengan aku..aku tidak mampu untuk membuat kau menyukai cara dan sifat aku..jika kau sendiri membenci peribadiku..bilang padaku..sebab apa kau begitu menghakimi aku??


sedihnya diri aku..apabila melihat perkataan benci yang kau ucapkan itu..dan aku mula merasakan wujudnya aku dibumi ini..hanyalah menambahkan kebencian dan ketidaksukaan orang laen..aku mula menyalahkan diri..sedangkan aku cukop berusaha agar hati aku tidak membenci kau..aku berusaha meski pada luar kau lihat aku membalas pemberontakan kau..tapi dalam hati aku..hanya yang satu itu yang tahu..

namun pada akhirnya..aku cukop sedar..hidup ini amat sukar ditaksir..manusia itu terlalu zalim sesama mereka hingga yang benar kelihatan salah..maka begitulah hidup..aku bukanlah sempurna untuk memuaskan hati semua orang..akhirnya,aku memutuskan untuk hidup dalam ketetapan aku..dan berdiri diatas kaki ku sendiri..
hidup ini butu semangat yang kuat..kerana apa?kerana dunia ini penuh dengan kekejaman..bersabarlah dalam menghadapinya..


dan jika sahaja kewujudan aku didunia menambah kebencian kau..aku lebih bersedia kini untuk mendengar makian kau..persilakanlah..kerana aku cukop percaya..hari ini kau menghakimi aku..dan sampai waktu nanti Allah pula yang menghakimi kau..jadi..sekarang aku mula percayai..setiap apa yang berlaku ada kesinambunganya..
percayalah dengan apa yang kita lalui..mungkin itu takdirnya..sabar akan menentukan segalanya..
just said whatever you want..i dont care at all..i do not live to please everyone..ples remember that..life..so cruel..i dont denied that..but please dear readers..get over and move on your life..just ignore what people said..its your life..no one have the authorithy to bring people down..
thanks for reading this




Terima Kaseh Sudi Layan Entry Nana.Suke?Like Jep

2 sudah selongkar rahsia Nana:

Hanim Mirul said...

huhuhu..
thnks utk paragraph ttg aq uw..
"aku bahagia hanya bila kau bahagia"
huhuhu..
tp cte aq utk ka kt blog aq uw xla ssdp ane bb aq xpndi b'kate2..sory..huhuhu.. =)

Nur Asyikin Safarina said...

huhu..no prob..dont need to sorry.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



SEGALA YANG TERCETAK DIATAS ADALAH HAK MILIK NANA FARINA@COPYRIGHT